Västmanland/Nora/NBVJ

Från Sockipedia
Version från den 1 november 2024 kl. 15.00 av Lars (diskussion | bidrag) (Skapade sidan med 'Nora Bergslags Veteran-Jernväg. Sveriges äldsta järnväg Under första halvan av 1970-talet väcktes tankar på att starta en normalspårig museijärnväg i mellansverige. Intressegruppen hade sitt säte i Västerås, varför en inriktning på forna SWB eller närstående banor blev naturlig. Från början fanns lösa planer på en musiejärnväg mellan Sala och Råsboda längs forna Sala-Gysinge-Gävle Järnväg. Planerna ledde inte till något konkret, iställe...')
(skillnad) ← Äldre version | Nuvarande version (skillnad) | Nyare version → (skillnad)

Nora Bergslags Veteran-Jernväg.

Sveriges äldsta järnväg

Under första halvan av 1970-talet väcktes tankar på att starta en normalspårig museijärnväg i mellansverige. Intressegruppen hade sitt säte i Västerås, varför en inriktning på forna SWB eller närstående banor blev naturlig.

Från början fanns lösa planer på en musiejärnväg mellan Sala och Råsboda längs forna Sala-Gysinge-Gävle Järnväg. Planerna ledde inte till något konkret, istället bildades 1975 Musieföreningen Stockholm-Wästerås-Bergslagens Järnväg (mfSWB), vars första mål var att från SJ köpa ett före detta SWB-lok och rusta upp till SWBs 100-årsdag i september 1976.

Efter diskussioner med Stockholms Ånglokssällskap (SÅS) togs inköpsrätten på fd. SWB H3 58 över 1975.

Källa: https://www.nbvj.se/foreningen/foreningens-historia/